Atheïsme en maatschappij
  • Doelstelling
    • Project "atheïsme & maatschappij"
  • Standpunten 2002
  • ONDERSCHEPT
    • De toekomst van religie
    • FREUD versus Darwin
    • Ethisch Reveil
    • Nederland niet-gelovig
    • Interview M. Boudry
    • Verschoonwoorden
    • Twee registers
    • Vaccinatiebeleid
    • Fundamentalistisch atheïsme
    • Conservatieve organisaties EU
    • Samuel Paty...
    • Vrijheid van meningsuiting
    • Het activisme van UNIA
    • Levensbeschouwelijke tolerantie
    • De kritische Blandijn
    • Over evolutie
    • Voorzorgen kunnen schade veroorzaken
    • Jacht op Paul Cliteur
    • België koploper tolerantie
    • Moord op Samuel Paty
    • Grenzen aan het vrije woord ?
    • Heeft Europa problemen met religie ?
    • Ex-moslima's
    • Humanists at risk
    • Belemmering vrijheid eredienst
    • Schoolpact & schoolpactwet
    • Corona
    • Arithmofobie
    • Euthanasie van Tine Nys
    • Hoe linkse denkers een monster baarden
    • Interview met Ali A. Rizvi
  • Atheïsme
    • Atheometer
    • Enquête Atheometer
    • Religiometer 2.0
  • Definities
  • Reflecties
    • Geloofsdiversiteit
    • Religie en moraal
    • Racisme anders bekeken
  • Wetenschap
    • Waterstofeconomie
    • Het leven is ingewikkeld
    • Fybromyalgie
    • Veelbelovend coronavaccin
    • Vaccinweigeraars
    • Fake universum
    • Exoplaneet als buurvrouw
    • Keerzijde groene energie
    • Een astrofysisch mysterie
    • De Belg moet van de fles
    • Waterstofeconomie
    • Monsters van het heelal
    • Pluto leeft
    • Kernenergie
    • Artificiële creativiteit
    • Massa-extincties
    • Islam en wetenschap
    • Saturnusmissie

De atheometer                                          bijgewerkte versie van de HV-afdeling 'Atheïstisch Platform'

De Atheometer van ‘Atheïstisch Platform’

 ‘Atheïstisch Platform’ :
Wat we willen
            wat we doen
                        voor wie
Wat we willen
  • opkomen voor de belangen van atheïsten;
  • de vrijheid van geweten en de vrije meningsuiting verdedigen vanuit een vrijzinnig en humanistisch perspectief;
  • werken aan de bekendmaking en de promotie van het atheïsme;
  • het atheïsme op een positieve en constructieve manier onder de aandacht brengen;
  • kritisch reageren op religieus en godsdienstig fanatisme, extremisme en fundamentalisme;
  • atheïsme als een persoonlijke levensbeschouwing aanwenden voor een seculier humanisme en burgerschap om zo een  alternatief referentiekader aan te bieden.
Wat we Doen
  • Straatnamen aanvragen voor bekende atheïsten; 'herdopen' van bestaande straatnamen die de atheïstische overtuiging onvermeld laten, bijv. de Ferrerlaan in Gent.
  • Lezingen en masterclasses, bijv. ‘de novemberlezingen’ 
  • Atheometer      
  • Argumentarium
    • Voor wie het atheïsme correct wil uitleggen.
  • Communicatie
    • Atheïsme Vlaanderen kan je volgen via onze website (www.atheisme-vlaanderen.be)en Facebookpagina 
    • Francesco Ferrer straatnaamactie als voorbeeld in brochure
voor wie
  • Voor alle burgers die religieuze aanmatiging en fanatisme afwijzen, de vrijheid van geweten en de vrije meningsuiting als onaantastbaar beschouwen en de seculiere samenleving zien als een werkzaam alternatief voor allen.
  • Voor de vrijzinnigen, vrijdenkers, ongelovigen e.d. die positief staan tegenover het atheïsme, maar nood hebben aan ernstige en gestructureerde informatie, duiding en actie.
  • Tot wie zich als atheïst beschouwt en een atheïstische beweging noodzakelijk acht.
  • 'Het' atheïsme en 'de' atheïst bestaan niet, want beide komen in vele schakeringen voor.
De atheometer
Gradaties
Werken met gradaties heeft het voordeel dat gekende fenomenen, houdingen en gedragingen gerangschikt worden.
Zo krijg je meer zicht op de verschillende uitingen en maten van ‘geloof’. Dit beantwoordt ook aan de dagelijkse praktijk van het echte leven, want de gelovige buurman is wellicht niet in dezelfde mate of op dezelfde manier gelovig als pakweg de pastoor of de zuster in het klooster, laat staan dat ie katholieker zou zijn dan de paus.
In elk geval is het duidelijk dat de religiometer van Provoost begint bij een afwezigheid van theïsme en zo via tussenstappen gradueel en cumulatief uitkomt op een fundamentalistisch en extremistisch theïsme.

Ons vertrekpunt
Naar analogie daarmee werken we hieronder een gradatie of typologie van ongelovigheid of atheïsme uit, een ‘atheometer’ dus, van 0 tot 8.
We zoeken dus naar het spiegelbeeld van de religiometer van Provoost. Daarbij laten we de vraag naar onze plaats in het universum achterwege en concentreren we ons puur op de ‘gradatie’ of ‘mate’ van atheïsme, zoals Provoost de gradatie van theïsme (gelovigheid) heeft getekend.
Ons vertrekpunt (graad 0) noemen we de levensbeschouwelijke neutraliteit of zelfs onverschilligheid: “Ik ben, gewoon; ik hou me niet bezig met godsdiensten of levensbeschouwingen, ik heb er geen mening over, ik denk er niet over na, dat alles laat me eigenlijk koud. Laat me dus gerust…”

Graad 0: levensbeschouwelijk neutraal
ik ben en leef gewoon en neem geen standpunt in over levensbeschouwelijke of godsdienstige zaken. Ik hou me wel eens bezig met de zin van het leven en ik merk dat godsdiensten en levensbeschouwingen daar iets over zeggen. Ik neem echter zelf niet echt een standpunt in hierover omdat ik neutraal wil blijven of omdat ik eigenlijk niet echt een mening erover heb. Het kan zijn dat religies over ’t algemeen heilzaam zijn voor de samenleving maar ze hebben geen invloed op mijn gedrag en het interesseert mij niet hoe ze evolueren.
​
Graad 1: agnost
ik ben gelovig noch ongelovig, theïst noch atheïst, een niet-weter. Ik weet niet of God al dan niet bestaat; geen enkel mens kan dit trouwens weten. Ik denk ook dat het uit zichzelf onmogelijk is om te weten of God bestaat of niet. De term ‘God’ laat dit immers per definitie (taalkundig, formeel logisch) niet toe. De term ‘God’ doet trouwens niet een appel op ‘kennis’ maar op ‘geloof’. Je gelooft er dus in of niet. Je kan met ‘God’ niet op een andere manier bezig zijn dan via (on)geloof. Ik merk dat religies en levensbeschouwingen wel eens iets zeggen over de zin van het leven en misschien vind ik het ergens wel spijtig dat ik niet in een god kan geloven.
Religies mogen wat mij betreft blijven bestaan, maar ik hou mijn agnostische overtuiging meestal op de achtergrond en ga per uitzondering een debat aan.

Graad 2: impliciete atheïst
ik ben feitelijk ongelovig, areligieus of niet-godsdienstig maar ik sta daar niet veel bij stil en hecht er weinig belang aan. Ik ben een ‘de facto atheïst’, zegt men mij. Ik kan het niet zeker weten maar ik denk dat het zeer onwaarschijnlijk is dat God bestaat. Ondanks enkele negatieve effecten hebben religies toch ook heel wat positieve invloeden op de samenleving. Soms bedenk ik wel eens dat het goed zou zijn indien er een god zou bestaan, maar in feite heb ik geen doordachte mening hierover. Ik leef gewoon quasi onbewust met de impliciete aanname dat God niet bestaat. God komt gewoon in mijn leven niet voor. Ik hou mijn atheïstische overtuiging meestal op de achtergrond en ga per uitzondering een debat aan. Religies mogen wat mij betreft blijven bestaan als ze mij maar niet lastig vallen.
 
Graad 3: atheïst
ik ben duidelijk ongelovig maar voor de rest vind ik andere dingen belangrijker in mijn leven.   De kans dat er goden bestaan acht ik verwaarloosbaar klein, maar 100 % zekerheid kunnen we niet hebben. Het gebeurt zelden dat ik bij sommige gebeurtenissen zou wensen dat er een  god zou bestaan. Religies hebben ongeveer evenveel positieve als negatieve invloeden op de samenleving & mensheid.Ik zal er wel voor mijn atheïsme uitkomen als het relevant is. Als men mij ernaar vraagt, ga ik er wel op in en ik bestrijd religies met argumenten als andersdenkenden mij daartoe uitlokken.
Mijn atheïsme is een duidelijke kwestie voor mezelf en ik val er anderen niet te veel mee lastig.
Religies mogen gerust blijven bestaan maar dan wel met minder impact op de samenleving
  
Graad 4: expliciete atheïst
ik ben ongelovig en ben mij daar goed bewust van. Ik vind dit  belangrijk, heb een mening over geloof en ongeloof en deel dit graag met gelijkgezinden. Ik kom ik er bewust voor uit dat goden volgens mij niet bestaan.  In elk geval ben ik er actief mee bezig: ik leef, denk en handel uitdrukkelijk zonder God of goden.
Bij zeldzame voorvallen in mijn leven tracht ik mij voor te stellen hoe god daarover zou oordelen indien hij zou bestaan. Religies hebben wel enkele positieve invloeden, maar meestal doen ze meer kwaad dan goed. Ik bestrijd religies assertief met woorden en lok daartoe soms debatten uit met gelovigen. Ik hoop dat religies gestadig minder populair en aanvaard worden tot ze ergens op lange termijn verschrompelen tot liefdadigheidsinstellingen
 
Graad 5: nieuwe (assertieve) atheïst
Ik ben ervan overtuigd dat er geen god of goden bestaan. Ik leidt mijn leven zonder in het minst rekening te houden met het bestaan van een god en ik ben ook radicaal tegen godsdienst en religie. Ik ben ervan overtuigd dat religies veel meer kwaad dan goed doen voor de mensheid. ik kom assertief op tegen godsdienst, geloof en religie in woord, gedachte en desnoods met geweldloze daden.  Met argumenten, met filmpjes, met speeches, met publicaties, met protesten e.d. ben ik actief atheïstisch en antiklerikaal. Volgens mij kunnen er ook geen heilige of geopenbaarde boeken bestaan als god niet bestaat. Ik vind dat we door het opzeggen van de overheidssteun en andere voorkeursbehandelingen het verdwijnen van religies moeten bespoedigen.
 
Graad 6: anti-theïst
Goden zijn dikwijls uitvindingen van mensen om macht en terreur  te kunnen uitoefenen op andere mensen. Ik ben overtuigd dat god of goden niet bestaan; ik geloof ten stelligste niet in het bestaan van god(en); ik ontken in alle talen het bestaan van God; geloven in God is een illusie; ik ‘weet’ dat goden niet bestaan. Ik vind dat geloof niet goed of gezond is voor de mens:  Religies liggen aan de basis van de meeste wereldproblemen, vroeger en tot op de dag van vandaag. Ik stel me tot doel dit alles fel en militant met gedegen argumenten te bestrijden. Ik reken het tot mijn opdracht om een einde te maken aan geloof en godsdienst waarbij heel wat middelen geoorloofd zijn. Ik ga in discussie met gelovigen en theïsten en gebruik woorden, argumenten en daden die zelfs  ‘aanvaardbaar’ krachtdadig mogen zijn. Ik vind dat geloof en/of godsdienst eigenlijk best afgeschaft mogen worden en Ik hoop dat religies zo snel mogelijk uit de samenleving verdwijnen. Geloven is belachelijk en godsdienst is een pest.
 
Graad 7: radicale (en/of extremistische) anti-theïst
Goden zijn uitvindingen van mensen om macht en terreur  te kunnen uitoefenen op andere mensen. Ik reken het tot mijn levensdoel om geloof en godsdienst uit te roeien waarbij alle middelen geoorloofd zijn. ik vind geloof en godsdienst ronduit gevaarlijk voor de mens, bestrijd dit alles met woord en daad en vraag iedereen zijn geloof af te zweren. Als je kijkt naar de geschiedenis, dan weet je waar geloof en godsdienst toe geleid hebben. Religies liggen aan de basis van alle wereldproblemen, vroeger en tot op de dag van vandaag.
 Ik heb mezelf dan ook de opdracht gegeven om tegen gelovigheid en godsdienstigheid te vechten met allerlei middelen en andere mensen te overtuigen om hun geloof af te zweren en met mij mee te strijden tegen alle geloof en elke godsdienst. We hebben de diepe plicht om religie met geweld uit te roeien en anderen te dwingen ongelovig of atheïst te worden. De mensheid is pas gered als geloof en religie uitgeroeid zijn
 
Tot waar kunnen we spreken over een vrijzinnig humanist ?? 
Wie ben ik ?????
Tot welke graad behoort u ??   Vul de enquête in : zie volgend onderwerp in deze rubriek.

Powered by Create your own unique website with customizable templates.